Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, June 16, 2011

.:: 30 weeks ::.

alhamdulillah....

da masuk 30 minggu...

hmm..macam biasa aku g antenatal checkup...

bp = 120/80 (x cukup tido sebab aku layan novel "nora elena")

berat = naik 500 gram...

fundus = 32cm

kedudukan janin = breech (padahal 2 hari lepas aku wat 3d scan, ceph)

berat bby masa aku wat 3d scan 2 hari lepas = 1769gram

jantung bby = 151bpm

ada slight edema kat kaki...

urine test sume ok...

kali ni SN MARIAM IBRAHIM aka makyam yg check perut aku...

so..memacam la advice dia bagi...

kurangkan makanan bergaram..

lebihkan fibre (sayur) + banyakkan air putih...

tinggi kan kaki semasa rehat dan semasa berbaring..

banyakkan rehat, kurangkan stress..

cukupkan tidur... (yg ni slalu sgt aku patuhi..hikhikhik)

JANGAN URUT PERUT..

family planning - makyam kata "ko pakai iucd je la..makan pil nti badan makin naik. lepas bersalin ni cuba turunkan berat badan..makin cantik nti ko!" wahaha...maknanyer time boolatt ni pun cantik la ekk...

baring banyakkan mengiring ke kiri...

praktis latihan pernafasan...
aku tanye makyam..caner tu?
makyam kata...
tarik nafas dalam2 (guna hidung)....
tahan dalam kiraan 5...
pastu lepassss (melalui mulut)
aku tanye lagi - untuk ape tu makyam??
makyam kata - supaya bby mendapat cukup oksigen dari ibu...
ooooo.... baru ku tahu...

di harap semakin bertambah la kekuatan tenaga aku untuk meneruskan kandungan ni..tinggal dalam 7-8 minggu je lagi...

aduyaiii..memang kali ni teramat la tak larat nyer badan...

rase berat sangat..

k la..ada hal sket petang ni..

next entry insyaallah aku cuba citer pengalaman aku wat 3d...

tata!

No comments:

Post a Comment